وبلاگ دلونگی سرویس

چرا غذا در سرخ کن خشک می شود؟

شما یک ماشین پخت سرخ کن خریده‌اید تا غذاهای متنوعی با آن بپزید. اما نتیجه پخت آن شما را ناامید کرده است و از شدت خشکی غذاهای حاضر شده ناراضی هستید؟ هیچ جای نگرانی نیست؛ چون این مسئله برای بسیاری از افرادی که از این دستگاه حرفه‌ای و پیشرفته استفاده می‌کنند، رایج است. در این مقاله به بررسی عملکرد مکانیکی سرخ کن و دلایل خشک شدن غذا در این دستگاه پرداخته شده است.

چرا سرخ کن غذا را خشک می کند؟

غذاهای سرخ شده یک جایگاه ویژه در وعده‌های غذایی ما دارند. دستگاه سرخ کن هوا (air fryer) با استفاده از روش پختی استاندارد و حرفه‌ای، مواد غذایی را سریع و سالم، ترد و سرخ می‌کند.

دلیل خشک شدن غذا در سرخ کن “نوع عملکرد و نحوه جریان حرارت دستگاه” است و چاره آن “افزایش روغن استفاده‌شده” و “تنظیم استاندارد دما و زمان پخت” متناسب با غذا در حال پخت هستند.

اما چگونگی اثر سرخ کن بر روی خشک شدن زیاد غذا چگونه است؟

سرخ کن برای پخت مواد غذایی از “حرارت خشک” بهره می‌گیرد و از طرفی مانند فر کانوکشن حرارت در محفظه حاوی غذا آن دائما در حال جریان است و سراسر کاسه را پوشش می‌دهد.

به این صورت، کل سطح غذا در معرض حرارت خشک یکسان قرار می‌گیرد که نتیجه آن پختی کاملا ترد و خشک است. در واقع دستگاه سرخ کن شعار “پخت غذا با نهایت تردی” را یدک می‌کشد.

دستگاه سرخ‌کن هوا بر اساس جریان حرارت خشک در محفظه غذا عمل می‌کند، که باعث خشک شدن زیاد مواد غذایی می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توان با روغن کمی سطح کاسه و مواد غذایی را چرب کرد تا فضای داخل محفظه کمی مرطوب شود.

یک عامل دیگر که تأثیرگذار است، تنظیم درست دما و زمان پخت است. زیرا غذاها در دما و زمان‌های مختلفی آماده می‌شوند.

بسیاری از سرخ‌کن‌ها با عنوان “پخت بدون روغن” عرضه می‌شوند، اما به خوبی مشخص شده است که غذاها خشک می‌شوند. بنابراین اعلام کردن این عنوان در مشخصات یک سرخ‌کن واقعی نیست.

این دستگاه به بهترین شکل ممکن فرایند پخت را انجام می‌دهد و به همین دلیل در بازار جهانی محبوبیت زیادی پیدا کرده و تنها کافی است که متناسب با نوع غذا مورد استفاده قرار گیرد.

  • میزان استفاده را روغن را کم و زیاد کرد
  • دمای پخت را تنظیم کرد
  • زمان پخت را کنترل کرد

برای خشک نشدن غذا در سرخ کن چقدر روغن استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، روش‌هایی برای جلوگیری از خشک شدن غذا در سرخ کن وجود دارد و با تجربه بیشتر، کیفیت پخت غذاهای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

مقدار استفاده از روغن برای جلوگیری از خشک شدن غذا در سرخ کن، بسته به نوع و حجم غذا، می‌تواند از چند اسپری تا یک قاشق غذاخوری باشد.

برای مثال پخت مرغ سوخاری و شنیسل مرغ در سرخ کن قطعا نیاز به روغن بیشتری دارد؛ در حالی که خشک کردن میوه در سرخ کن نیاز به روغن ندارد.

برای دست‌یابی به پختی با کیفیت بهتر، مناسب است که روغن را بیشتر بر روی غذا (و نه کف کاسه) ریخت و سطح آن را چرب کرد.

پخت کدام غذا در سرخ کن به روغن نیاز دارد؟

همه غذاها برای پخت در سرخ کن به روغن نیاز ندارند و مقدار استفاده از روغن برای پخت هر غذا در این دستگاه نیز متفاوت است.

غذاهایی که برای پخت در سرخ کن بدون روغن نیاز به روغن دارند:

  • غذاهای منجمد
  • سیب زمینی خلالی
  • چیپس
  • راویولی سرخ شده
  • رولت تخم مرغ

سرخ کن فیلیپس HD9270

فیلیپس 9270 یک سرخ کن برقی بدون روغن ۲۰۰۰ واتی است که دارای یک صفحه نمایش دیجیتال با لمسی است. این دستگاه دارای ۷ برنامه پخت مختلف است و همچنین امکان تنظیم دما و زمان پخت دستی را نیز دارا می‌باشد.

سرخ کن فیلیپس HD9270 دارای یک کاسه نچسب و ضد خش ۶ لیتری است. این مدل از سرخ کن‌ها با فناوری rapid air مجهز شده است که بدون نیاز به روغن، غذاها را خشک و خوشمزه می‌پزد.

سرخ کن کنوود SFR9500

یکی از بهترین و مناسب‌ترین سرخ‌کن‌های دوقلوی بازار از دو کاسه ۴ لیتری استفاده می‌کند. سرخ‌کن دوقلوی کنوود SFR9500 دارای توان ۱۸۰۰ وات است و امکان پخت مجزا در هر کاسه را دارد.

این سرخ‌کن دارای صفحه لمسی و ۸ برنامه پخت مفید است. سرخ‌کن کنوود 9500 دارای بدنه‌ای ساخته شده از پلاستیک با کیفیت و وزن آن ۴.۵ کیلوگرم است.

سرخ کن دلونگی FH1396

اینبار FH1396 یک سرخ کن چرخشی است کهدر مقایسه با نمونه‌های قبلی دارای قدرت بیشتری می‌باشد. دلونگی FH1396 یک سرخ کن قدرتمند و زیبا است که از بالاترین توان ممکن برای عملکرد استفاده می‌کند. توان مصرفی این سرخ کن ۲۲۰۰ وات است.

دلونگی سرخ کن FH1396 دارای یک محفظه ۱.۷ کیلوگرمی از جنس سرامیک نچسب و ضد خش است (ظرفیت سرخ کن‌های چرخشی بر اساس کیلوگرم محاسبه می‌شود).

پنل کنترل این دستگاه شامل «کلیدهای فشاری» برای تنظیم دما و زمان پخت و یک «ولوم چرخشی» برای انتخاب دستور پخت مورد نظر است. سرخ کن دلونگی FH1396 از ۷ برنامه پخت کاربردی و همچنین نمایشگر دیجیتال برای گزارش وضعیت غذای در حال پخت استفاده می‌کند.

سرخ کن تفال EY401

سرخ کن مدل EY401 دارای طراحی کشویی است و از قدرت عملکرد ۱۵۰۰ وات برخوردار است. این دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده و وزن آن ۴.۵ کیلوگرم است.

سرخ کن تفال مدل EY701 دارای کاسه‌ای به حجم ۴.۲ لیتر است که از لایه‌ای سرامیک نچسب و مقاوم در برابر خش تشکیل شده است.

سرخ کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X