وبلاگ دلونگی سرویس

کارایی و بک واش کردن دستگاه اسپرسو ساز

اسپرسو ساز

حتما می­ دانید که اسپرسو در واقع عصاره­ ی دانه­‌های قهوه آسیاب شده ­ست. یک مقاله کامل در مورد اسپرسو چیست اینجا نوشته ایم. برای تهیه­‌‌ی این عصاره، باید دانه­‌های قهوه پودر شوند، پودر تا حدی فشرده شود (که به آن تَمپ کردن می­گوییم)، و آب داغ که دما و فشار بالایی دارد، از میان این پودر فشرده شده عبور کند تا اسپرسو یا همان عصاره­­ ی قهوه، برای نوشیدن آماده شود. این کلیت ماجراست.

اما اول برویم سراغ فوت‌­های کوزه گری تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز ! بعدتر به صورت قدم به قدم دستوالعمل تهیه­‌ی اسپرسو را توضیح می­دهیم اسپرسو ساز

 اسپرسو ساز

فوت­‌های کوزه گری تهیه­­‌ اسپرسو با قهوه ساز خانگی

  • واحد اسپرسو شات است. هر شات اسپرسو معادل ۲۵ تا ۳۰ سی­‌سی عصاره­­‌ی قهوه است. اسپرسوی دبل، دو شات اسپرسو دارد. لازم به ذکر است هر سی سی معادل حدودا ۳۰ قطره است.
  • هر شات اسپرسو بین ۷ تا ۱۰ گرم پودر قهوه‌­ی اسپرسو لازم دارد. در مورد اینکه چه پودر قهوه ­ای برای تهیه­‌ی یک اسپرسوی خوب مناسب‌­تر است در ادامه­‌ی مقاله صحبت می­کنیم. در مورد اینکه اصلا پودر قهوه بهتر است یا دانه‌­ی قهوه هم در ادامه­‌ی همین مقاله توضیح می­ دهم. یک مقاله کاملی در مورد بهترین قهوه برای اسپرسو اینجا نوشته شده است. فعلا اجازه بدهید تا ادامه­‌ی نکات تهیه را بگویم.
  • پودر قهوه­‌ اسپرسو باید نرم آسیاب شده باشد. بهتر است قهوه را به صورت دانه خریداری و در منزل با استفاده از آسیاب پودر کنید اما اگر نمی­‌خواهید از آسیاب استفاده کنید پیشنهاد می‌­کنیم از پودرهای قهوه مخصوص فنجونت که به صورت به روز و به ازای هر سفارش پودر می‌­شوند استفاده کنید تا از طعم و خواص کامل قهوه لذت ببرید.
  • تَمپ کردن (فشرده کردن) پودر قهوه اثر خیلی مهمی در بالابردن کیفیت اسپرسو دارد. برای انجام درست تمپینگ باید پودر قهوه را در محل مخصوص بریزید، مطمئن شوید که سطح پودر صاف است. به آرامی کمی به اطراف مخزن ضربه بزنید تا مطمئن شوید که فضای خالی در پودر وجود ندارد و بعد از آن خیلی خیلی خیلی آرام با استفاده از تمپر کمی (و فقط کمی! – این خیلی مهم است!) پودر قهوه را داخل مخزن مخصوص (سبد پرتافیلتر) فشار دهید.
  • تمپ زیاد و کم چه تاثیری داره؟ اگه زیاد تمپ کنید، جریان آب داغ به مشکل می خوره و چون سرعتش کند میشه، قهوه می سوزه و اسپرسوی سوخته بهتون میده، تمپ خیلی کم هم باعث میشه آب به سادگی عبور کنه و عصاره گیری کامل انجام نشه.
  • قبل از تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز باید حتما دستگاه را بدون قهوه روشن کنیم تا جریان بخار و آب داغ سیستم را بشورد. این کار باعث می‌­شود مطمئن شویم طعم اصلی قهوه با چیزی مخلوط نخواهد شد.
  • از لحظه­‌ای که اولین قطره­‌ی اسپرسو توی فنجان ریخت فقط باید به مدت ۱۵ الی ۲۰ ثانیه ثانیه اجازه بدهیم تا عصاره گیری ادامه پیدا کند (البته برای دستگاه‌های اسپرسو صنعتی این زمان ۲۸ الی ۳۰ ثانیه است). چون اگر بیشتر از این طول بکشد، پودر قهوه می­‌سوزد و اسپرسوی ما طعم اصیل و خواص خودش را از دست می­دهد.
  • بهتر است قبل از عصاره گیری فنجان را گرم کنیم (مثلا آن را با آب داغ بشوریم.) تا قهوه را سرد نکند. بعضی از قهوه سازهای خانگی صفحه‌­ی گرم نگه‌دارنده­ ی فنجان هم دارند.
  • خوب است قبل و بعد از نوشیدن ، به مقدار خیلی کم آب بنوشیم.
  • جریان پاشش عصاره­‌ی قهوه باید اصطلاحا دُم موشی باشد یعنی عصاره­‌ی قهوه باید مثل دم موش از نازل قهوه خارج شود و به درون فنجان بریزد. اگر جریان قطع و وصل شود نشانه­ این است که قهوه را به خوبی تَمپ نکرده‌­اید.

دو قطعه­‌ی اصلی باید همراه با دستگاه قهوه ساز خانگی وجود داشته باشد. یکی تَمپر و دیگری پرتافیلتر.
تمپر برای فشرده کردن پودر قهوه به کار می­رود و شکلی شبیه به گوشت­کوب دارد!
پرتافیلتر هم به طور کلی نقش نگه­دارنده­ ی پودر قهوه زیر آب داغ و نازل جریان قهوه را بر عهده دارد و از دو قسمت دسته و بسکت تشکیل شده است.
البته دستگاه­‌های اسپرسو ساز خانگی نازل بخار هم دارند که برای تهیه­‌ی فوم شیر کاربرد دارد اسپرسو ساز

دستورالعمل تهیه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز خانگی

مهم: لطفا اول فوت­‌های کوزه‌­گری را که در بالاتر به آن‌ها اشاره کرده­‌ایم بخوانید!

  • دستگاه اسپرسو ساز را روشن کنید.
  • دکمه شروع به کار دستگاه را بزنید تا آب داغ با فشار مسیر عبور قهوه و پرتافیلتر را شستشو دهد.
  • پرتافیلتر را باز کنید، آن را خشک کنید. مطمئن شوید که بسکت به خوبی در جای خود قرار گرفته است.
  • به ازای هر شات اسپرسو، ۷ تا ۱۰ گرم قهوه ­ی پودر شده داخل بسکت بریزید و آن را تَمپ کنید. (خواهشا به فوت کوزه ­گری شماره ­ی چهار که بالاتر گفتیم توجه داشته باشید! – خیلی مهم است!)
  • فنجان را زیر نازل قهوه قرار دهید و حداکثر بیست ثانیه (و حداقل ۱۰ ثانیه) بعد از اینکه اولین قطره­ ی اسپرسو داخل آن افتاد، فنجان را بردارید. توجه کنید که بعد از بیست ثانیه، چیزی که تحویل می­گیرید عصاره ­ی قهوه ­ی سوخته است نه اسپرسو!

هر چند وقت یکبار باید دستگاه اسپرسوساز را بک واش کرد؟

حتما با این عبارت مواجه شدید که دستگاه اسپرسوساز فلاش یا بک واش شده است. بک فلاش یا همان بک واش، به نظافت دستگاه اسپرسوساز اشاره دارد. افرادی که با این دستگاه‌ها سروکار دارند

چرا دستگاه اسپرسو نیاز به بک واش دارد؟

وقتی یک فنجان اسپرسو درست می‌کنید، روغن‌های قهوه در داخل لوله‌های کوچک دستگاه اسپرسوساز جمع می‌شوند. با گذشت زمان، این روغن‌ها در دستگاه باقی می‌مانند و سبب بروز مشکلاتی برای دستگاه و نوشیدنی می‌شوند. تجمع دانه‌های روغنی باعث عدم عبور جریان آب به طور صحیح می‌شود.

هنگامی که آب نتواند به خوبی از دستگاه عبور کند، قادر به تهیه یک نوشیدنی با کیفیت نخواهید بود. راه حلی برای جلوگیری از تجمع روغن‌ها در سطوح دستگاه وجود دارد و آن هم بک واش (backflush) است. بک واش با مسدود کردن هدگروپ دستگاه، آب را مجبور به عبور از دستگاه کرده و سبب شستشوی آن می‌شود. با انجام این کار روغن‌های جمع شده در لوله‌ها پاک می‌شوند و دستگاه عاری از هر گونه روغن و مواد اضافی می‌شود.

بهترین زمان برای بک واش دستگاه اسپرسوساز

اینکه چند وقت یکبار باید بک واش را برای دستگاه اسپرسوساز انجام دهید، بستگی به این دارد که آیا از مواد شوینده استفاده می‌کنید یا خیر. در صورتی که تنها از آب برای نظافت دستگاه اسپرسو استفاده می‌کنید، باید یک روز در میان دستگاه خود را بک واش نمایید. اگر هم از مواد شوینده استفاده می‌کنید، بهتر است هفته‌ای یک بار دستگاه را بک واش نمایید. برای همین با توجه به موارد استفاده از دستگاه اسپرسو، می‌توانید از بهترین زمان جهت بک واش دستگاه مطلع شوید.

معرفی چند شوینده محبوب بک واش برای دستگاه اسپرسو

برای بک واش ماشین اسپرسوساز بهتر است از شوینده‌های مناسبی استفاده نمایید. در زیر به چند مورد از محبوب‌ترین شوینده‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تمیزکننده ماشین اسپرسو Puro

پاک کننده اسپرسوساز Puro، در از بین بردن روغن‌های جمع شده از دستگاه اسپرسوساز بسیار موثر است. برای استفاده از این شوینده، نصف قاشق چایخوری از آن را به پرتافیلتر در هنگام شستشوی دستگاه اضافه کنید. استفاده از این محصول باعث انجام بک واش اسپرسوساز به طور موثرتری می‌شود.

  • قرص تمیزکننده اسپرسوساز Tablets

یکی دیگر از مواد شوینده جهت بک واش ماشین اسپرسو، قرص تمیزکننده Tablets است. این قرص‌های تمیزکننده، به از بین رفتن روغن‌های جمع شده در دستگاه اسپرسوساز کمک زیادی می‌کنند. کافیست هنگام شستشوی بک واش دستگاه، یکی از این قرص‌ها را در پرتافیلتر دستگاه قرار دهید. در صورتی که به طور مرتب از این محصولات استفاده نمایید، دستگاه شما همواره به خوبی کار خواهد کرد اسپرسو ساز

  • پودر تمیز کننده اسپرسوساز Urnex

پودر تمیز کننده دستگاه اسپرسوساز Urnex، به تجزیه روغن‌های داخل دستگاه اسپرسوساز شما کمک زیادی می‌کند. هنگام بک واش دستگاه اسپرسوساز، یک قاشق چایخوری پودر تمیزکننده را به پرتافیلتر دستگاه اسپرسوساز اضافه کنید تا دستگاه به طور عمیق‌تری تمیز شود اسپرسو ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X