وبلاگ دلونگی سرویس

نکات مهم آسیاب کردن قهوه

آسیاب کردن قهوه

نکات مهم در آسیاب کردن قهوه با انواع دستگاه آسیاب!

می‌دانید که برای آماده‌سازی یک فنجان قهوه با عطر و بوی دلچسب، قهوه را قبل از دم کردن باید آسیاب کنیم. به توجه به روش تهیه قهوه مورد علاقه‌تان، میزان آسیاب قهوه را تنظیم کنید.

آسیاب کردن قهوه و استفاده از وسیله‌ای که این کار را انجام دهیم یعنی دستگاه آسیاب قهوه، از مهمترین مراحل تهیه یک قهوه خوش‌طعم و خوش‌بو است.

تاریخچه آسیاب کردن قهوه

آسیاب توسط رومی‌ها و حدود ۱۳۵۰ سال قبل از میلاد اختراع شد. به عبارتی دیگر، زمانی که قهوه را کشف کردند، آسیاب قهوه هم اختراع شده بود و برای تهیه ادویه و آرد استفاده می‌شد. تاریخچه آسیاب قهوه به زمانی بر می‌گردد که قهوه کشف شد. اولین مدل‌های دستگاه آسیاب قهوه مانند هاون از سنگ یا چوب تهیه می‌شدند و شاید اولین آسیاب قهوه را همان‌گونه که اولین درخت قهوه را در اتیوپی پیدا کردند، در همانجا کشف کرده باشند. اما اولین نمونه آسیاب دستی توسط ایرانیان یا ترک‌ها در قرن پانزدهم میلادی اختراع شده است.

در ساخت این نوع آسیاب، خلاقیت و نوآوری بسیاری به کار برده شده است و در طراحی آن از نقوش ایرانی و اسلامی استفاده کرده‌اند و از آن بیشتر برای آسیاب ادویه‌جات استفاده می‌کرده‌اند. بعد از آن ترک‌ها از این آسیاب برای آسیاب قهوه و تهیه پودر قهوه ترک استفاده می‌کرده‌اند.

در حال حاضر، آسیاب‌های دستی ترکی با طراحی نقوش مختلف، به عنوان سوغاتی‌های ارزشمند ترکیه شناخته می‌شوند. اولین این نوع آسیاب قهوه اروپایی توسط یک انگلیسی به نام نیکولاس بوک ساخته شد. این مدل آسیاب به سرعت در تمام اروپا شهرت یافت، هرچند که هیچ راهنمای درجه آسیاب قهوه‌ای در آن وجود نداشت و همه چیز به شکل حسی انجام می‌شد.

با گذشت زمان و پیشرفت و اختراع صنعت برق، آسیاب‌های برقی تولید و برای مردم معرفی شدند. استفاده از تکنولوژی روز، باعث افزایش کیفیت و توانایی آسیاب شدن قهوه شد و راهنمای درجه آسیاب قهوه قابل تنظیم و تدوین روی دستگاه آسیاب قهوه قرار داده شد.

دستگاه آسیاب قهوه دندانه‌ای

در حال حاضر، بیشتر آسیاب‌هایی که در فروشگاه‌ها یا کافی‌شاپ‌ها استفاده می‌شوند، نمونه‌های آسیاب قهوه دندانه‌ای هستند که خود به دو دسته آسیاب دندانه‌ای صفحه‌ای و آسیاب دندانه‌ای قیفی تقسیم می‌شوند. این دو نوع آسیاب از نظر ظاهری کاملاً شبیه به یکدیگر هستند و تنها از لحاظ سرعت چرخش تیغه‌ها و نوع تیغه‌ها با یکدیگر تفاوت دارند.

در آسیاب‌های دندانه‌ای، قهوه به صورت یکدست آسیاب می‌شود. برخی از انواع این آسیاب‌ها قابلیت تنظیم درجه میزان پودر کردن قهوه و زمان‌سنج قابل تنظیم را دارند تا هدررفت پودر قهوه جلوگیری شود.

در این نوع آسیاب‌های دندانه‌ای، قهوه از بین دو صفحه موجدار سرامیکی یا فلزی عبور می‌کند و به پودر تبدیل می‌شود. فاصله مابین این دو صفحه، میزان پودرشدن قهوه را مشخص می‌کند و قابل تنظیم است.

این مدل آسیاب‌ها از سرعت مناسبی برخوردار هستند که مانع گرم شدن و ایجاد حرارت در قهوه و بازدید عطر و بوی آن می‌شود. بنابراین داشتن یک راهنمای آسیاب قهوه جهت کار با این آسیاب‌ها بسیار مناسب و کمک کننده است.

آسیاب کردن قهوه
آسیاب کردن قهوه

دستگاه آسیاب قهوه‌ دندانه‌ای صفحه‌ای

آسیاب‌های صفحه‌ای دستگاه‌هایی با تیغه‌های یک صفحه هستند که مانند دو صفحه روی همدیگر قرار می‌گیرند و فاصله بین دو صفحه را بر اساس درجه درشتی مورد نیاز می‌توانید تنظیم کنید. برای مثال، برای تهیه پودر قهوه با درجه ریز مخصوص اسپرسو، فاصله بین دو صفحه را باید کم کنید.

آسیاب کردن قهوه
آسیاب کردن قهوه

دستگاه آسیاب قهوه‌ دندانه‌ای اسپرسو

این مدل آسیاب‌ها نمونه تخصصی‌تری از آسیاب‌های دندانه‌ای رایج می‌باشند که برای استفاده در کافی‌شاپ‌ها طراحی شده‌اند. با استفاده از این آسیاب‌ها می‌توانید درجه ریز یا درشتی پودر قهوه را نسبت به فشار آبی که از میان پودرها عبور می‌کند، به خوبی تنظیم کنید.

این نوع آسیاب‌ها دارای جایگاهی برای قرارگیری فیلتر دستی دستگاه اسپرسو می‌باشند تا پودر قهوه تهیه شده به طور مستقیم درون آن بریزد. نکته قابل توجه این است که به خاطر دقت بالای این مدل آسیاب‌ها، می‌توانند به عنوان راهنمای درجه آسیاب قهوه برای اسپرسو به کار روند.

دستگاه آسیاب قهوه برقی تیغه‌ای

این نوع آسیاب‌ها دارای دو تیغه فلزی، شبیه به تیغه یک میکسر خانگی می‌باشد که توسط یک موتور الکتریکی کوچک چرخش می‌کند و با چرخش بسیار سریع خود دانه‌های قهوه را پودر می‌کنند. برای کنترل درجه ریز و درشتی دانه‌های قهوه در این مدل آسیاب‌ها باید مدت زمانی که دانه‌ها در آسیاب قرار دارند را کم یا زیاد کنید.

به همین دلیل جهت افزایش دقت هنگام استفاده از آسیاب تیغه‌ای، بهتر است از یک زمان‌سنج استفاده کنید. برای آنکه پودر قهوه به شکل نرم درآید باید دانه‌های قهوه را چند مرحله آسیاب کنید. به این صورت که ابتدا قهوه را کمی آسیاب کنید سپس کمی تکان دهید و مجدداً شروع به آسیاب کردن کنید.

در این آسیاب‌ها قهوه به شکل یکدست پودر نمی‌شود و میزان آسیاب شدن را باید با چشم خود کنترل کنید، که گاهی دچار خطا هم می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که یک راهنمای آسیاب قهوه کنار دستتان باشد تا بتوانید به طور دقیق کار کنید.

چرا باید دستگاه آسیاب قهوه را خریداری کنیم؟

اکنون که با انواع دستگاه آسیاب قهوه آشنا شدید، سوال می‌پرسید که چه نیازی برای داشتن این وسیله وجود دارد و اصلا چرا باید آن را داشته باشیم؟ اولین نکته‌ای که باید بیان کنیم، قهوه‌ای که قبلاً آسیاب شده یا همان پودر قهوه، کیفیت و دوام بیشتری ندارد و ممکن است قبل از خریداری از بازار بیات شده باشد.

در این صورت قهوه تهیه شده با این پودر بیات شده کیفیت و طعم خوبی نخواهد داشت. نکته دوم این است که تنظیم درجه آسیاب با دستگاه شخصی‌تان در همه حالت‌ها امکان‌پذیر است. شاید پودر قهوه ای که از قبل آسیاب شده باشد با دستگاه شما همخوانی نداشته باشد که در این حالت باعث تأثیر منفی بر کیفیت قهوه خروجی و دستگاه شما خواهد شد. اینجاست که داشتن راهنمای آسیاب قهوه ضروری به نظر می‌رسد.

نکته سوم این است که شاید شما گاهی اوقات بخواهید از روش تهیه یا دستورالعمل دیگری برای تهیه قهوه خانگی‌تان استفاده کنید. در این صورت پودر قهوه ای که از قبل آسیاب شده باشد، تمامی دستورالعمل‌ها و روش‌ها را پشتیبانی نمی‌کند.

به عنوان مثال برای تهیه اسپرسو به پودر قهوه نرم نیاز دارید و این در حالی است که برای تهیه قهوه با فرنچ پرس قهوه را باید به صورت درشت آسیاب کنید. بنابراین با داشتن یک آسیاب قهوه مناسب و همینطور داشتن راهنمای آسیاب قهوه، می‌توانید قهوه بسیار خوبی دم کنید.

آسیاب کردن قهوه
آسیاب کردن قهوه

نکاتی که قبل از آسیاب کردن دانه‌های قهوه با دستگاه آسیاب باید به آن توجه کنید!

کمی قبل از آماده کردن قهوه، آن را آسیاب کنید زیرا به طور عمومی، پودر آسیاب شده قهوه زودتر از دانه‌های قهوه بیات می‌شود و حالت ماندگی به خود می‌گیرد. بنابراین بهتر است در حجم کمی آسیاب کنید، زیرا نگهداری پودر قهوه برای مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش کیفیت و عطر و طعم آن شود.

همچنین سعی کنید دانه‌های قهوه تا قبل از آسیاب شدن با اکسیژن در ارتباط نباشند. طریقه استفاده از آسیاب قهوه را به خوبی یاد بگیرید و درجه آسیاب قهوه را به‌درستی تنظیم کنید. دقت داشته باشید که میزان آسیاب شدن قهوه با روش تهیه‌اش، ارتباط مستقیمی دارد. بنابراین بهتر است راهنمای درجه آسیاب قهوه نیز کنار دستتان باشد.

از اندازهٔ دقیق پودر قهوه جهت تهیه قهوه‌ای دلخواه آگاهی داشته باشید. اطلاع از میزان مناسب و دقیق پودر قهوه برای تهیه قهوه دلچسب نکته مهمی است و با تجربهٔ شما در تهیه قهوه ارتباط دارد. این نکته را مدنظر داشته باشید که ارزش دارد برای نوشیدن یک فنجان قهوه خوش‌طعم و خوش‌بو کمی هزینه کنید.

اگر می‌خواهید به صورت تخصصی در زمینه قهوه فعالیت کنید، دو قانون طلایی را همیشه به یاد داشته باشید. قانون اول این است که همیشه از قهوه تازه استفاده نمایید. می‌دانید که آسیاب کردن قهوه به این معنی است که دانه‌های قهوه بهتر و بیشتر با آب در تماس قرار بگیرند. این تماس باعث می‌شود که ترکیبات قهوه در آب سریع حل شود. در حالی که قهوه ای که از قبل آسیاب شده باشد رطوبت را به خود جذب می‌کند. رطوبتی که قهوه رست شده به آن روغن‌هایی که به بهبود طعم قهوه کمک می‌کنند، تأثیر منفی می‌گذارد.

قهوه‌ای که روغن‌های خود را از دست داده باشد، طعم چندان دلچسبی نخواهد داشت. به همین خاطر است که قهوه ای که از قبل آسیاب شده، شهرت خوبی ندارد. قانون دوم داشتن یک آسیاب قهوه است که انتخاب صحیح آن می‌تواند بر کیفیت قهوه تهیه شده تأثیر گذار باشد.

اگر می‌خواهید کیفیت فنجان قهوه‌ای را بالا ببرید به آسیاب قهوه‌تان نگاهی بیندازید. آیا این آسیاب، پودر قهوه یکدست و یکنواختی را به شما تحویل می‌دهد؟ اگر این نباشد و نمی‌توانید هزینه ای صرف خرید آسیاب قهوه جدید کنید، پس پودر قهوه را حتماً الک کنید تا یکنواخت‌تر از قبل شود.

مطمئناً پس از کسب تجربه می‌توانید بهتر از آسیاب‌های قهوه استفاده کنید و درجه مناسب را تنظیم کنید. نحوه آسیاب کردن قهوه تأثیر مستقیمی بر قهوه تهیه شده دارد. اگر قهوه آسیاب شده با روش دم کردن آن همخوانی نداشته باشد، هرچند که بهترین نوع قهوه و بهترین آسیاب را در اختیار داشته باشید، قهوه تهیه شده کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. پس حتماً به تنظیم درجه آسیاب قهوه مناسب با روش دم کردن قهوه آگاهی کامل داشته باشید. به عنوان مثال، درجه آسیاب قهوه برای اسپرسو بسیار ریز است و برای این نوع قهوه به یک آسیابی نیاز دارید که توان آسیاب کردن دانه‌های قهوه به شکل بسیار ریز را داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X