وبلاگ دلونگی سرویس

نکات نگهداری دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز

دستگاه اسپرسو ساز

برای شروع روزانه و شروع فعالیت های روزانه در صبح، هیچ چیزی به اندازه یک فنجان کاپوچینو یا لاته یا حتی یک اسپرسو قهوه قدرت بخش نیست؟ در دوران گذشته، ساخت این نوشیدنی های لذیذ در خانه کار سختی بود. اما با ورود دستگاه های خانگی اسپرسوساز به بازار، امروزه همه افراد می توانند در عرض چند دقیقه در خانه خود یک نوشیدنی قهوه ای تهیه کنند.

نحوه کار دستگاه اسپرسوساز

اسپرسوساز خانگی وسیله ای کوچک برای دم کردن دانه های قهوه با استفاده از بخار به جای آب داغ است. یک اسپرسوساز برقی با فشار بخار، آب را گرم می کند و بخار حاصل از این فرآیند را از داخل یک سبد فیلتردار و پر شده از پودر قهوه عبور داده و عصاره حاصل از این پودر را به شکل یک نوشیدنی به شما تحویل می دهد. اسپرسوسازهای با کیفیت و حرفه ای به پمپ مجهز شده اند. علاوه بر اسپرسو، این دستگاه قابلیت تهیه انواع نوشیدنی هایی مانند کاپوچینو (اسپرسویی که روی آن با شیر فوم دار پوشیده شده است) و لاته (اسپرسو مخلوط شده با شیر گرم شده با بخار آب) را نیز داراست.

چه چیزی می تواند در عملکرد یک دستگاه اسپرسوساز اختلال ایجاد کند؟

یک اسپرسوساز ساده از لحاظ عملکردی شبیه به یک دستگاه قهوه ساز است. بنابراین مشکلاتی که می تواند باعث کاهش عملکرد این دو دستگاه شوند، به طور معمول یکسان هستند. مشکلات برقی، خرابی سوئیچ ها و مشکلات مربوط به عنصر گرمایش، ترموستات و فیوز ممکن است باعث از کار افتادن دستگاه اسپرسوساز شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات واشر فشار آسیب دیده و یا دوشاخه ایمنی باز شده و لوله بخار یا فوم گیر مسدود شده باشد.

دستگاه اسپرسو ساز
دستگاه اسپرسو ساز

چگونه می توان مشکل اسپرسوساز را شناسایی کرد؟

اگر دستگاه اسپرسوساز شما اصلا روشن نمی شود و کار نمی کند؛ ابتدا باید مطمئن شوید که دوشاخه برق در پریز نصب شده است. سپس سیم برق را تست کنید. اگر مشکل مربوط به این موارد ساده نبود؛ باید برای رفع آن به مراکز تعمیر قهوه ساز مراجعه کنید. برخی از مشکلات ممکن است مربوط به سوئیچ ها و ترموستات باشند و نیازمند تعمیرات تخصصی باشند. همچنین فیوز و المنت گرمایشی گاهی با خراب شدن می تواند دستگاه را از کار اندازد و در صورت لزوم باید آنها را سرویس یا تعویض کنید.

بعضی از مشکلات این دستگاه مربوط به سرویس های دوره ای است. به عنوان مثال، اگر عصاره با سرعت کمی از خروجی به داخل فنجان چکه می شود؛ نشانه این است که تفاله این خروجی را مسدود کرده است. در مقابل، اگر عصاره قهوه بسیار سریع خارج شود و طعم آن ضعیف باشد؛ باید مطمئن شوید که از آسیاب مناسب و مقدار مناسبی آب استفاده می کنید. برای هر دو قاشق تا جات پودر قهوه، یک چهارم فنجان آب را به مخزن دستگاه بریزید. درغیراینصورت، طعم قهوه عالی نخواهد شد.

اگر اسپرسو از اطراف فیلتر کاپ بیرون میزد؛ باید فیلتر این قسمت از دستگاه را بررسی کنید.

دستگاه اسپرسو ساز
دستگاه اسپرسو ساز

نکاتی در مورد نگهداری دستگاه اسپرسوساز

نگهداری و تعمیر به موقع دستگاه قهوه‌ساز و تجهیزات مربوط به آن، کلید مراقبت از این دستگاه بسیار کارآمد و مفید است. اقداماتی وجود دارد که شما به عنوان یک دارنده اسپروساز باید به صورت روزانه، هفتگی و حتی هر 6 ماه یک بار انجام دهید. اگر می خواهید مطمئن شوید که دستگاه شما به خوبی کار می کند و کیفیت قهوه تولید آن همواره عالی است؛ حتما به رعایت نکات زیر پایبند باشید.

  • بک فلاش اسپرسوساز را هر شب بشویید و دستگاه را کاملا تمیز کنید و آماده استفاده در روز بعد کنید.
  • قوری و محفظه قهوه آسیاب شده همچنین هر شب تمیز کنید.
  • هر 6 ماه یک بار، واشرهای دستگاه اسپرسوساز را که به دلیل استفاده زیاد فرسوده شده اند نظیر واشر اورینگ، بازوی بخار و واشر دریچه بخار را تعویض کنید.
  • هر هفته دستگاه اسپرسوساز را بر اساس روش زیر تمیز کرده و فیلتر آب را بررسی کنید.
  1. ابتدا تمام قطعات قابل جدا شدن را از دستگاه اسپرسوساز جدا کرده و آنها را در محلولی که از یک لیتر آب گرم و یک قاشق غذاخوری ماده شوینده اسپرسوساز تهیه شده، بندازید. سپس آنها را به کمک برس نرم بشویید و قبل از نصب اجازه دهید خشک شوند.
  2. علاوه بر این مراحل، مهم است که فشار سیستم فیلتر آب دستگاه را بررسی کنید و فیلترهای قدیمی (فیلترهایی که بیش از یک سال است که استفاده میشوند) را تعویض کنید.
دستگاه اسپرسو ساز
دستگاه اسپرسو ساز

نکات مهم در سرویس دستگاه اسپرسوساز

برای نگهداری بهتر از دستگاه اسپرسو، به صورت روزانه سبد قهوه، هدگروپ و پرتافیلتر را تمیز کنید. پاکسازی به این صورت است که ابتدا با آب داغ شستشو داده تا تفاله های باقی مانده پاک شوند و سپس با استفاده از دستمال آنها را با دقت تمیز کنید و در نهایت با حوله تمیز آنها را خشک نمایید. توجه داشته باشید که تفاله های قهوه ای که روی هدگروپ چسبیده اند را با استفاده از یک فرچه مخصوص پاک کنید.

بعد از پاکسازی هدگروپ، دکمه را فشار دهید تا بخار و آب از هدگروپ عبور کند. پرتافیلتر را میتوانید بدون قرار دادن قهوه درون هدگروپ قرار دهید و عملیات تهیه قهوه را انجام دهید تا آب با فشار از پرتافیلتر عبور کند و کاملا تمیز شود. نازل بخار اسپرسوساز را هر چند دوره یکبار تمیز کنید، زیرا استفاده طولانی مدت از آن برای تهیه کف شیر، باعث تغییر طعم نوشیدنی میشود.

دستگاه اسپرسو ساز
دستگاه اسپرسو ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X